Tuesday, 28 May 2013

Istiadat Pembukaan Rasmi Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Keenam Majlis Mesyuarat Negara

Titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam di Istiadat Pembukaan Rasmi Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Keenam Majlis Mesyuarat Negara (MMN) pada hari Khamis, 25 Rabiulawal 1431 / 11 Mac 2010.

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Bismillahir Rahmanir Rahim

Alhamdulillahi Rabbil'alameen, Wabihee Nasta'eenu 'Alaa Umuriddunyaa Waddeen, Wassalaatu Wassalaamu 'Alaa Asyrafil Mursaleen, Sayyidina Muhammadin, Wa'alaa Aalihee Wasahbihee Ajma'een, Waba'du.

Alhamdulillah, beta bersyukur ke hadrat Allah Subhanahu Wataala kerana mengizinkan kita dapat berkumpul di Majlis Pembukaan Persidangan Musim Permesyuaratan Keenam Majlis Mesyuarat Negara pada hari ini.

Yang Dipertua Majlis Mesyuarat Negara dan Ahli-ahli Yang Berhormat.  Persidangan ini seperti lazimnya akan dijadikan saluran bagi menyampai dan membahaskan pandangan-pandangan ahli yang dilihat sebagai cara untuk menjana perkembangan dan kemajuan.

Dari sinilah suara-suara akan didengar dan sampai kepada pihak-pihak dalam kerajaan.  Semuanya itu akan dinilai dan diteliti jika didapati bersesuaian ia akan menjadi asas kepada perancangan-perancangan negara.

Pihak-pihak dalam kerajaan pula sentiasa berkewajipan untuk mendekati rakyat dan penduduk dengan maklumat-maklumat yang berguna supaya mereka dapat sama-sama merasakan betapa mustahaknya negara merancang dan membangun untuk kemajuan.

Setiap perkara yang dibincang hendaklah benar-benar mengambil kira kemasylahatan rakyat dan negara, bukannya perkara-perkara yang tidak penting.  Ia mesti dilihat dengan serius bukan dengan sikap sambil lewa.

Sebarang kenyataan atau pendangan perlulah disokong dan kajian dengan fakta supaya perbincangan mampu terarah dengan baik tidak kucar-kacir atau tersasar daripada tujuan.

Sebagai misal kita kadang-kadang mendapati ada projek-projek yang tidak dapat disiapkan dalam tempoh tertentu yang ditetapkan, apa alasannya maka berlaku yang demikian itu.   Inilah yang perlu kita kaji dan dalami sebab-sebabnya sama ada dari pihak kerajaan sendiri mahupun pihak pengusaha.

Mengapakah kegagalan itu boleh berlaku dan apa puncanya, mustahak dibutirkan selengkapnya faktor-faktor kegagalan tersebut, kerana ini sangat besar kegunaannya, di antaranya kita dapat belajar dari kesilapan dan juga dengan mengetahui kesilapan dan punca-puncanya kegagalannya.  Kita pada masa-masa akan datang tidak lagi akan mengulanginya.

Kita perlu mengorak langkah lebih pantas untuk mengatasi jika ada sebarang kelambatan atau kegagalan kita mencapai sasaran.  Kerana kelambatan atau kegagalan itu sangat buruk akibatnya kepada negara.

Sekarang negara sedang rancak dengan pembangunan ekonominya, setelah menyaksikan kesan-kesan krisis ekonomi dunia yang parah.  Alhamdulillah berkat dasar kita yang mantap dan sikap sihat dalam berbelanja tanpa bergantung dengan hutang maka sosioekonomi kita terus kukuh dan stabil.  Ditambah lagi dengan adanya peningkatan tahap keyakinan di pasaran kewangan dunia dan peningkatan dalam bentuk permintaan bagi produk minyak mentah.  Ini sedikit sebanyak dapat memastikan bahawa hasil pendapatan negara, insya-Allah akan terus mampu untuk menampung perbelanjaan-perbelanjaan kerajaan.

Sebagi contoh bagi Tahun Kewangan 2009/2010 ini sahaja, kerajaan beta telah meluluskan peruntukan tambahan sebanyak $626.8 juta dengan hasrat supaya operasi perkhidmatan kerajaan dan perlaksanaannya projek-projek pembangunan tidak terjejas di samping untuk merangsang aktiviti-aktiviti perekonomian yang berdaya saing.  Ini semua tentu sahaja memerlukan mekanisma yang ligat, cekap dan tidak ketinggalan zaman, kerana pengurusan ekonomi itu bukanlah berundur ke belakang walau setapak.

?Ditambah lagi ekonomi kita juga sedang bergerak kepada kepelbagaian ekonomi serta tidak lagi terlalu bergantung kepada hasil minyak dan gas yang kita lihat sebagai antara objektif asas wawasan negara.

Namun dalam perkara pembangunan ini kita perlu memahami bahawa pembangunan yang lengkap itu bukan semata-mata difokus kepada infrastruktur fizikal tetapi juga mesti memberikan penekanannya kepada bidang rohani.  Sudah tidak rahsia lagi semua negara di dunia ini rata-rata membangun tetapi pembangunan itu kelihatannya melebihkan fizikal.  Betul mereka itu mungkin maju tetapi dalam maju itu ada yang tidak senang duduk, tidak merasa nikmat tidur kerana negara asyik bergelut dengan huru-hara dan peperangan dengan pergaduhan-pergaduhan sesama sendiri dengan jenayah, dengan dadah, dengan rasuah dan lain-lain.

Ini  semua boleh membuat kemajuan yang dicapai tidak bermakna.  Kerana itu beta tidak  bosan-bosan menyebut mengenai pendidikan.  Pendidikan adalah pelaburan sepanjang hayat yang tidak boleh diabai-abaikan.  Dasarnya mesti sihat dan sistemnya  mesti betul.  Dasar dan sistem yang baik ialah dasar dan sistem yang mampu untuk membangunkan rohani bukan yang melemahkannya.  Sebab itu beta berkali-kali memberi isyarat bahawa pendidikan ugama daripada bawah lagi sewajarnya wajib bukan 50 tahun sebagai pilihan.

Akhirnya  beta  menyeru kepada Ahli-ahli Majlis Mesyuarat supaya akan dapat lebih peka dengan segala permasalahan yang dialami oleh rakyat dan penduduk negara ini termasuklah yang tinggal di kawasan-kawasan pendalaman dan membawa permasalahan tersebut untuk dibincangkan di dalam dewan yang mulia ini.

Sekian, Wabillahit Taufiq Walhidayah Wassalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

No comments:

Post a Comment