TITAH
KEBAWAH DULl YANG MAHA MULIA PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU'IZZADDIN WADDAULAH IBNI AL-MARHUM SULTAN HAJI OMAR 'ALI SAIFUDDIEN SA'ADUL KHAIRI WADDIEN, SULTAN DAN YANG DI-PERTUAN NEGARA BRUNEI DARUSSALAM.
BERSEMPENA HARI PERKHIDMATAN AWAM BAGI TAHUN 2007
PADA HARI SABTU
29HB. SYAWAL, 1428
10HB. NOVEMBER, 2007
BERTEMPAT
DI DEWAN PLENARY, PUSAT PERSIDANGAN ANTARABANGSA BERAKAS,
NEGARA BRUNEI DARUSSALAM
Bismillahir Rahmanir Rahim KEBAWAH DULl YANG MAHA MULIA PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU'IZZADDIN WADDAULAH IBNI AL-MARHUM SULTAN HAJI OMAR 'ALI SAIFUDDIEN SA'ADUL KHAIRI WADDIEN, SULTAN DAN YANG DI-PERTUAN NEGARA BRUNEI DARUSSALAM.
BERSEMPENA HARI PERKHIDMATAN AWAM BAGI TAHUN 2007
PADA HARI SABTU
29HB. SYAWAL, 1428
10HB. NOVEMBER, 2007
BERTEMPAT
DI DEWAN PLENARY, PUSAT PERSIDANGAN ANTARABANGSA BERAKAS,
NEGARA BRUNEI DARUSSALAM
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
ALHAMDULILLAHI Rabbil ‘Aalameen, Wabihee Nasta’eenu ‘Alaa Umuuriddunya Waddeen, Wassalaatu Wassalaamu ‘Ala Asyrafil Mursaleen, Sayyidina Muhammaddin, Wa’alaa Aalihiee Wasahbihee Ajma’een, Waba’du.
Beta bersyukut kerana pada hari ini kita dapat menyambut Hari Perkhidrnatan Awan kali ke-14.
Walaupun sambutan ini disebut sebagai kali ke-14, namun pada hakikatnya, Perkhidrnatan Awam telahpun wujud sejak sekian lama.
Perkhidmatan Awam adalah sebuah institusi terpenting untuk membantu kerajaan rnerancang dan merumuskan dasar-dasar serta peraturan-peraturan, dan dalam masa yang sama, bertanggungjawab juga untuk melaksanakan hasil-hasil dari setiap perancangan itu.
Peranan ini memanglah disedari bukan mudah. Ia memerlukan keupayaan tinggi dan kesanggupan menghadapi cabaran-cabaran. Diantara cabaran-cabaran itu ialah, pengharapan kerajaan dan rakyat untuk melihat Perkhidmatan Awam berjaya menyediakan prasarana kemudahan bagi pelanggan-pelanggannya.
Disinilah titik-tolak kecemerlangan yang kita cita-citakan. Kerana itu Beta sangatlah menyambut baik hasrat untuk menjadikan Perkhidmatan Awam kita berjaya dengan cemerlang.
Kecemerlangan yang dimaksudkan, tentu saja meliputi semua aspek perkhidmatan. Ia mesti difahami serta dijadikan matlamat oleh semua warga Perkhidmatan Awam.
Kearah ini, Beta ingin melihat satu audit dilaksanakan secara terperinci bagi menilai dan menyukat semula keperluan kakitangan disetiap agensi kerajaan. Kita perlu tahu dengan pasti jumlah kakitangan yang optima yang diperlukan.
Disamping itu; pengauditan juga perlu turut mengambil kira penilaian orang ramai yang menerima perkhidmatan daripada agensi-agensi kerajaan, pada misalnya, dengan melakukan 'Kajian Kepuasan Pelanggan' . Dalam makna, ukuran kecemerlangan itu hendaklah dinilai, bukan hanya dari kaca mata pihak yang memberikan perkhidmatan semata-mata, tetapi juga dari penilaian pelanggan.
Diantara ciri-cjri kecemerlangan itu ialah, apabila Perkhidmatan Awam berjaya membuat sesuatu keputusan dengan cepat lagi tepat.
lnilah yang amat ditunggu-tunggu serta diharapkan, terutama, oleh orang ramai atau para pelanggan.
Maka kearah ini, mekanisme Perkhidmatan Awam seperti 'sistem penilaian prestasi' dan tatacara pemilihan, mestilah dikendalikan dengan cermat dan adil, supaya para pegawai dan kakitangan, benar-benar menjadi orang-orang yang berkaliber serta memiliki kecekapan.
Demikian juga Perkhidmatan Awam perlu melakar strategi-strategi yang betul sebagai persiapan menghadapi cabaran-cabaran mendatang.
Mengenai dengan strategi ini, Beta percaya, semua kementerian tentu saja telah memiliki pelan-pelan strategi masing-masing sebagai langkah menuju kecemerlangan.
Namun pada hemat Beta, memiliki pelan-pelan strategi saja belumlah memadai.
Turut diperlukan selain itu ialah, semua lapisan pegawai dan kakitangan hendaklah pula memahami dan menghayati pelan tersebut, sambil serentak bergerak kearah pencapaian tujuan.
Satu lagi yang juga tidak kurang mustahaknya ialah, persefahaman diantara Kementerian-Kementerian dan agensi-agensi perkhidmatan awam pada ‘amnya dalam mengendalikan rancangan-rancangan masing-masing, sehingga dilihat oleh orang ramai selaku sebuah jentera kerajaan yang bersatu, yang pernuh dengan keselerasan tanpa percanggahan diantara mereka.
Ini, akan memberikan gambaran baik, betapa mesra dan muhibbahnya warga Perkhidmatan Awamn dalam sebuah Kerajaan Kesultanan yang terunggul di dunia. Keunggulan dan keunikan kita bukan hanya pada sebutan dibibir, malahan juga menjadi kenyataan yang tidak dapat dinafikan lagi.
Dari manakah kita mampu memiliki Perkhidmatan Awam yang berjaya ini? Tentu saja dari kepimpinan yang baik. Tanpa kepimpinan yang demikian itu, kita tidak akan dapat memilikinya.
Oleh itu, Beta sangatlah menyambut baik tema sambutan kita pada kali ini, yang berbunyi: "Menjulang Kepimpinan Laila Kesejahteraan"
Kepimpinan yang Berjaya, tidak syak lagi, adalah jambatan yang menyampaikan kita kepada kesejahteraan.
Akhirnya, beta dengan tulus ikhlas merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada segenap lapisan warga Perkhidmatan Awam diatas jasa-jasa mereka kepada negara.
Sekian Wabillahit Taufiq Walhidayah, Wasallamu‘alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
No comments:
Post a Comment